Sietske Scholten

tussen de regels door
Ze schrijft zoals ze leeft: met intensiteit, bezieling, verwondering en een scherp oog voor de onderstromen van het mens-zijn.

Meer dan een stijl

Sinds haar literaire doorbraak in 2017 met de autobiografische roman BEET — die jarenlang in de top tien stond van best beoordeelde Nederlandstalige romans op Bol.com — bouwde Sietske Scholten een veelzijdig oeuvre op van literaire thrillers, autobiografische romans, korte verhalen en non-fictie. Haar werk laat zich niet vangen in één genre. Het is tegelijk spannend en verstillend, meeslepend en reflectief — altijd met die kenmerkende gelaagdheid waarin het verhaal iets groters lijkt aan te raken.

In de huid van de emotie
“In mijn verhalen onderzoek ik wat mensen beweegt,” zegt Sietske. “Wat verlangen we? Waar zijn we bang voor? Hoe raken we elkaar of onszelf kwijt — en hoe vinden we de weg terug? Ik wil geen antwoorden geven, ik wil iets aanraken. Iets wakker maken.” Dat doet ze in fictie met een ongekende intensiteit. “Thrillers geven me de ruimte om alles te voelen wat in ons leeft. Zonder dat ik het zelf hoef mee te maken, kan ik het toch doorleven. Angst, overgave, woede, manipulatie, controle, onvoorwaardelijke liefde… alles hoort erbij. Alles mag er zijn. Het is een collectief veld. Ik geef het via mijn personages expressie, zodat het zichtbaar en voelbaar wordt.”

Schrijven in het NU

Veel van haar verhalen ontstaan terwijl ze schrijft én publiceert — hoofdstuk voor hoofdstuk, in directe verbinding met haar lezers. Die manier van werken laat weinig ruimte voor correctie. “Ik kan niet terug, ik kan niet herschrijven wat al gedeeld is. En juist dat maakt het schrijven zo levend. Ik verdwijn erin. Ik bén het verhaal.” Het dwingt haar om de ingezette lijn te volgen met volledige overgave aan het moment. Net als het leven zelf, waarin je ook niet terug kunt om iets te herschrijven.

Afstemming als fundament

Sietske’s achtergrond als theaterdocent en basisschoolleerkracht geeft haar verhalen een heldere structuur, zonder dat ze hun rauwe, menselijke kracht verliezen. “Daar leerde ik afstemmen. Invoelen. Kijken met de ogen van de ander. Wat raakt? Wat blijft hangen? Wat daagt uit?” Die ervaring vormt nu de basis voor haar schrijverschap. Tijdens het schrijven voelt ze haar lezers scherp aan. “Ik weet waar ze nieuwsgierig worden, waar hun aandacht verslapt, waar ze geraakt zullen worden of willen weten hoe het verdergaat.” Ze stelt vragen zonder direct antwoorden te geven, laat ruimte voor interpretatie, en nodigt uit tot betrokkenheid. “Ik wil dat lezers actief blijven. Niet achteroverleunen, maar meebewegen. Denken, voelen, reageren. Het verhaal leeft pas echt als zij meedoen.” Door direct te publiceren, voelt ze of het resoneert — of het klopt. “En doordat ik niet terug kan, blijf ik volledig aanwezig in wat ontstaat. Het verhaal ontvouwt zich in het moment, samen met de lezer.”

Onderhuids

Naast spanning en psychologische diepgang dragen haar verhalen een onderstroom van grotere vragen. “Waarom zijn we hier? Wat dragen we mee als mens? Wat is onze plek in het geheel?” Haar werk raakt het existentiële, zonder zwaarmoedig te worden. “Ik geloof in gelaagdheid. In het naast elkaar bestaan van licht en donker. Van humor en rouw. Van liefde en verlies.” Haar verhalen overstijgen de grenzen van fictie. Ze nodigen uit tot voelen, tot stilstaan bij wat vaak onbewust blijft. “Ik hoop dat mensen geprikkeld worden. Dat ze net iets meer gaan voelen. Ook als ze niet precies kunnen zeggen waarom. Dat er iets schuift. Iets opengaat.”

Tussen schrijven en ZIJN

Haar visie op bewustzijn en haar diepe betrokkenheid bij persoonlijke en collectieve ontwikkeling vormen een rode draad in alles wat ze doet. Ze ziet schrijven niet alleen als een creatief proces, maar als een krachtig middel voor innerlijke groei, bewustwording en heling. Vanuit die overtuiging nodigt ze anderen uit om via taal zichzelf te verkennen — voorbij angst en oordeel — en zich dieper te verbinden met zichzelf en het leven. Zo draagt haar werk, al is het misschien maar een klein steentje, bij aan een harmonieuzere wereld.

Van woorden naar inzicht

Naast haar werk als schrijver spreekt Sietske ook over haar creatieve proces, haar visie op bewustzijn en de kracht van verhalen als instrument voor innerlijke groei. Ze is te boeken voor lezingen, interviews, podcasts en verdiepende gesprekken — voor wie geraakt wil worden, wil leren luisteren naar wat er onder de oppervlakte leeft, en wil ontdekken hoe schrijven je dichter bij jezelf kan brengen.

In de media

Example image
Example image
Example image
Example image
Example image
Example image
Example image

Aankomende events

Blijf op de hoogte van alle aankomende evenementen met Sietske Scholten, zoals workshops, webinars, signeersessies, voordrachten en boeklanceringen!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang als eerste updates over alles wat er op de planning staat.

Vul het formulier hieronder in en mis niets!

Autobiografische boeken

van Sietske Scholten

Autobiografische roman

BEET

Na het verlies van van hun stilgeboren dochter vinden Marjolein en Elise houvast in elkaar. Maar wanneer de ziekte van Lyme bij Elise opnieuw toeslaat, wordt hun liefde tot het uiterste beproefd.

BEET is een aangrijpende roman over rouw, liefde en veerkracht, gebaseerd op het leven van Sietske Scholten.

Lees meer
Autobiografische roman

LAAT HAAR LOS

Na de dood van haar geliefde blijft Marjolein alleen achter met hun kinderen. Ze houdt zich sterk, maar vanbinnen klampt ze zich vast aan wat ze verloor.

LAAT HAAR LOS is het aangrijpende vervolg op BEET, gebaseerd op Sietske Scholtens eigen rouwproces in de jaren na het verlies van haar partner.

Lees meer
Handboek

ShortThrill Schrijven

Alles viel voor Sietske Scholten samen bij het schrijven van dit handboek: haar achtergrond als theatermaker, docent en schrijver.

In 21 praktische stappen geeft ze een inkijkje in haar eigen schrijfproces en helpt ze jou om van idee tot uitwerking een krachtig kort verhaal te schrijven.

Lees meer