‘Vandaag heb ik ons rondje gelopen, Sil. Door het park,’ zegt Gerard op de rand van het bed. Zijn hand strijkt over het haar van zijn vrouw. Hij kijkt naar haar mond en wacht op een beweging van haar lippen. ‘Het zal niet lang meer duren. De lente komt eraan, Sil. De knoppen staan op springen.’ Stil blijft ze liggen. Gerard zucht en komt overeind. Hij buigt over haar heen en drukt een kus op haar voorhoofd. ‘Slaap maar, liefste. Ik kom zo.’ Hij pakt het dienblad met het bord avondeten van de bijzettafel en gaat naar beneden waar hij in de keuken boven de volle vuilnisbak het bord leeg schraapt. Kort spoelt hij het af onder de kraan en legt het boven op de stapel borden in de gootsteen. Aan de eettafel schuift hij de berg kranten en ongeopende post opzij en verdeelt de medicatie van Sil over de dagbox van morgen. Hij knipt de lampen uit als de klok aan de wand twaalf uur slaat en loopt op zijn pantoffels over het versleten tapijt van de trap. In de slaapkamer verruilt hij zijn kleding voor zijn flanellen pyjama vol vlekken, kruipt tegen Sil aan in bed en slaat een arm om haar heen.
Pas als hij zijn ogen sluit, dringen de geluiden van beneden tot hem door. Het gerammel en geklop. Gespitst luistert hij naar het aanhoudende geluid. Zijn hartslag neemt toe. Hij draait zich om, schuift de lade van zijn nachtkastje open en met zijn hand voelt hij tussen de spullen tot hij op de bodem het pistool vindt. In het schemerlicht controleert hij het gevulde magazijn en klikt het terug in de kolf. Zo stil mogelijk loopt hij om het bed heen, naar de overloop. Blootsvoets gaat hij naar beneden, tree voor tree, tot hij de gang bereikt waar hij in het melkglas van de voordeur een schim ziet bewegen.
‘Ga weg of ik bel de politie!’ klinkt Gerards stem schor, het pistool in zijn handen geklemd.
‘Ik ben het, pa,’ klinkt het aan de andere zijde van de deur. Verward laat Gerard het wapen zakken.
‘Aron? Wat doe je hier?’
‘Mag ik binnenkomen?’
‘Het is nacht. Ga naar huis.’
‘Alstublieft, pa. Laat me erin.’
Gespannen wrijft Gerard met zijn hand over zijn vuile behaarde wangen. Ruim drie weken geleden heeft hij zich voor het laatst gedoucht. Hij haalt diep adem en laat het pistool in de zak van zijn jas aan de kapstok glijden.
‘Wat kom je doen?’ snauwt Gerard als hij de deur een klein stukje opent. Argwanend bekijkt hij Aron.
‘Waar is ma?’, vraagt Aron.
‘Ze slaapt.’
‘Ik moet haar spreken.’
‘Ga weg!’
Aron zet zijn voet tussen de deur voordat zijn vader hem heeft kunnen sluiten.
‘Alstublieft, pa. Laat me binnen,’ en hij duwt tegen de deur. Gerard kan de kracht niet tegenhouden en zet een stap naar achteren. Aron komt de gang in.
‘Oh pa, je ziet er niet uit! Je stinkt. Wat is er aan de hand?’
‘We hebben geen behoefte aan jouw belangstelling. We redden ons prima.’
‘Jullie zijn onbereikbaar. Ik maak me zorgen. Wat is er?’
Gerard schudt zijn hoofd en sist tussen zijn tanden door. ‘Je bent hier niet welkom nu, Aron. Ik wil dat je gaat.’
Aron negeert zijn vaders reactie en tuurt in de richting van de donkere woonkamer van zijn ouderlijk huis. ‘Ma?’ roept hij en verplaatst zijn blik naar het trapgat. ‘Ma?’
‘Laat haar slapen.’
‘Ma! Word wakker.’ Aron gaat een paar treden omhoog.
‘Laat je moeder met rust. Ze wil je niet zien,’ klinkt Gerards stem dreigend. Aron loopt verder naar boven. ‘Blijf staan!’ gromt Gerard. ‘Ze is ziek. Ze heeft haar rust nodig.’
Op de overloop drukt Aron het licht aan en duwt met zijn hand tegen de deur van de slaapkamer van zijn ouders, een strook licht valt op het bed.
‘Mama?’ fluistert Aron.
Dan ziet hij zijn moeder. Het losse haar op het hoofdkussen, de diep ingevallen ogen, de halfvergane zwarte huid. De stank is ondraaglijk. Met grote afschuw kijkt Aron naar het ontbonden lichaam van zijn moeder, terwijl hij zijn hand voor zijn mond slaat en zijn neus dichtknijpt tegen de misselijkmakende geur. Achter hem hoort hij zijn vader naderen. Vol van ongeloof draait Aron zich om, maar verstijft als hij recht in de loop van het pistool kijkt.
‘Je had hier niet moeten komen, Aron,’ zegt Gerard kil. ‘Ze hoort bij mij. Niemand haalt haar hier weg. Ook jij niet.’
‘Niet doen,’ smeekt Aron en heft langzaam zijn geopende handen. De verwarde blik in zijn vaders ogen laat Aron huiveren van angst. ‘Laat me je helpen, pa.’
Gerard spant de haan van het pistool. Aron slikt en knijpt zijn ogen dicht. De knal is oorverdovend. Het bloed spat tegen de muur, het wapen klapt op de vloer, gevolgd door een doffe plof van het vallende lichaam. Aron opent voorzichtig zijn ogen. Bloed druppelt uit de schotwond op het voorhoofd van zijn vader, zijn ontzielde blik gericht op het bed waar Gerard drie weken eerder op een ochtend zijn hand op Sils arm had gelegd. Haar huid koud. Geschrokken had hij aan haar geschud, geschreeuwd, urenlang had hij gehuild tot zijn tranen droogden, tot hij zichzelf was verloren en haar kou niet meer voelde.
Ontvang GRATIS de literaire thriller DE FATALE UITWEG
bij aankoop van
de literaire thrillers
ODINS LOT en ZOEK MIJ NIET.
Deze actie is 24 uur geldig.
Voor de e-books betaal je nu slechts € 21,94 in plaats van € 31,93.
De paperbacks bestel je nu voor slechts € 37,94 (+ gratis verzending) in plaats van € 52,93
"WOW, HET VERHAAL HOUD JE TOT HET EINDE IN DE GREEP. Meeslepend verhaal met verrassende wendingen en een onverwachts einde. Het verhaal houd je in de greep en het is moeilijk om het boek weg te leggen. Zeker een aanrader. "
Over ZOEK MIJ NIET
"Ik vond het rete spannend, kon niet wachten op het volgende hoofdstuk. Verhaal zat goed in elkaar. Aldoor als je dacht dat het zo zal lopen nam het weer een andere wending. Ook een mooi plot. Was zeer zeker de moeite waard om te lezen, top!"
Petra over ODINS LOT
"PRACHTIG. Wauw....ik voelde de gejaagdheid van Annemijn gewoon in mij, haar paniek... Mooi Sietske! Ik heb echt even een traan moeten laten...prachtig, prachtig, prachtig!!!! Dikke pluim voor jou!"
Manon over DE FATALE UITWEG
"Wat een prachtige verhalen. Ik heb ze allemaal gelezen. Telkens in één ruk. En zulke verrassende plots. Super gedaan!"
Lizy
Wie kun je nog vertrouwen als je ontdekt dat je leeft in een leugen?
Niets kan de 39-jarige Mya zich herinneren als ze ontwaakt uit een coma. Haar naam moet haar worden verteld en haar echtgenoot lijkt een vreemde. Als hij haar na de revalidatieperiode meeneemt naar huis, voelt het alsof ze er voor het eerst een voet over de drempel zet. Ze probeert te vertrouwen op wat hij haar vertelt, maar als niets in het huis duidt op haar aanwezigheid voor het ongeluk, slaan bij Mya de twijfels toe. Wie is de man die zegt haar echtgenoot te zijn? Wie is ze zelf? En wat veroorzaakte haar geheugenverlies? In de zoektocht naar haar verloren verleden brokkelt de aangenomen waarheid langzaam uiteen en groeit haar vermoeden te leven in een leugen. Lees meer
Als je het noodlot weet te ontwijken, bestaat de kans dat het loerende gevaar je op een onbewaakt ogenblik alsnog zal grijpen.
Nadat de 42-jarige Odin ’s avonds laat een verkeersongeluk heeft veroorzaakt, vindt hij de bestuurder van de andere auto dood achter het stuur. Uit angst voor de gevolgen ontvlucht hij de plaats van het ongeval en besluit zijn betrokkenheid geheim te houden. Gebukt onder schuldgevoel raakt Odin geobsedeerd door het leven van de man. Hij zoekt contact met de weduwe Jolande en probeert zich te verzetten tegen zijn groeiende verliefdheid op haar. De zielsverwantschap tussen hen is sterk en de liefde blijkt onvermijdelijk. Maar terwijl Jolandes huisvriend Bodas er alles aan doet om het prille geluk tussen Jolande en Odin te verwoesten, dreigt het speurwerk van de politie Odins geheim bloot te leggen. Lukt het Odin om zijn schuld verborgen te houden en te ontkomen aan de weerzinwekkende waarheid? Lees meer
Wat als je kind wordt doodgereden en de dader ontkomt? Blijf je de ontembare wraakzucht de baas of is de schuldige ten dode opgeschreven?
Op een zondagmiddag verongelukt de dertienjarige dochter van Annemijn en Pieter. De dader rijdt door en de politie vindt geen enkel spoor dat leidt naar de bestuurder. Het verlies van Marabel brengt het ogenschijnlijk gelukkige huwelijk van Annemijn en Pieter aan het wankelen. Pieter gedraagt zich vreemd en Annemijn verliest het laatste beetje vertrouwen dat ze in hem heeft. Wat houdt Pieter achter? Heeft hij iets te maken met de dood van hun dochter Marabel? Lees meer
is een Nederlandse schrijfster van literaire thrillers en romans. Sinds 2017 staat haar haar roman BEET in de top 10 van Bol.com bestbeoordeelde Nederlandstalige literaire romans. Deze nagenoeg autobiografisch roman kreeg veel media aandacht o.a. in Margriet, Vrouw Magazine en de Telegraaf. Volgens de lovende kritieken kenmerkt BEET zich, net als Sietske’s andere boeken en haar ShortThrills, door de meeslepende situaties en het ijzersterke plot. Met haar schrijfstijl weet ze de lezer in de huid te laten kruipen van de personages en iedere emotie als levensecht te laten ervaren.