21a70145-692c-472c-afa0-d450bdd4453c.png


Dag 11: Spanningsboog




Nu je de schets van je verhaal klaar hebt, weet je ongeveer hoe je verhaal eruit gaat zien. Je weet waar je verhaal begint, wat de personages ongeveer doen, je weet de volgorde van de gebeurtenissen en hoe het afloopt. Alles is nog kaal. Je schets is slechts een raamwerk van jouw ShortThrill. Zonder al uren te hebben geschreven aan je verhaal, kun je met een schets al vrij vlot zien of de basis van je verhaal klopt. Mocht je nog niet tevreden zijn over je gekozen kader, dan is dit het perfecte moment om daar nog veranderingen in aan te brengen. Bij mijn ShortThrill GEHEIM had ik mijn schetsversie gemaakt rondom het moment dat Miranda haar minnaar aan de vleeshaken zag hangen. Zoals ik je al eerder vertelde, kwam ik tot de conclusie dat er geen plotwending in mijn schets zat en daardoor klopte de spanningsopbouw niet, want het spannendste punt in mijn verhaal was het moment dat Miranda Job aan de vleeshaken zag hangen. In mijn schets zat dat al halverwege het verhaal, terwijl de climax helemaal op het eind hoort te zitten of vlak voor het eind met eventueel nog een korte afwikkeling. Mijn spanningsboog zag er zo uit:



spanningsboog fout.jpg


Spanning bouw je op vanaf het begin van je ShortThrill. Je maakt het voor de lezer steeds een beetje spannender, waardoor de spanning wordt opgevoerd tot het uiteindelijk daar, op het hoogste punt, vlak voor het einde, allemaal samenkomt. Je kunt zelfs zeggen dat in een ShortThrill ieder gebeurtenis in dienst staat van dat ene moment: de climax. 



spanningsboog goed normaal.jpg


De spanning mag voor de climax ook golvend lopen, zolang je maar aan het opbouwen bent naar de climax toe. 



spanningsboog goed golvend.jpg


Let er alleen wel op dat je niet terugzakt naar het beginniveau. Als de spanning wegvloeit, verliest je lezer zijn aandacht voor de tekst en is de kans groot dat hij stopt met lezen. 



spanningsboog verslapte aandacht fout.jpg


Het vormen van een verhaal voor een ShortThrill kan in mijn hoofd soms dagen nodig hebben. Er kunnen meerdere schetsen aan voorafgaan voor ik het plot goed heb gevormd, het juiste perspectief heb gevonden, of de juiste volgorde van gebeurtenissen ontdek om het verhaal goed tot zijn recht te laten komen. Dit hoort allemaal bij het proces.



OPDRACHT 11:

Als de climax niet op de goede plek staat, kun je het gekozen kader van je verhaal iets verschuiven of zelf kiezen voor een heel ander moment in je tijdlijn, zoals ik bij GEHEIM heb gedaan. Pak je tijdlijn er weer bij en kijk er nog eens goed naar. Waar zit de climax in jouw geheel? Waar komt het conflict tussen jouw personages het beste tot zijn recht en bereikt het zijn hoogtepunt? Pas je schets aan als het om een kleine verschuiving van het kader gaat of maak een hele nieuwe schets als je voor een heel ander kader kiest. Verandert daarmee ook de setting? Pas die ook aan, zodat je je de hele situatie goed in beeld hebt. 

Neem je schetsversie erbij en teken op papier je spanningsboog uit. Plaats in de spanningsboog de gebeurtenissen die zich afspelen in jouw scène. Klopt jouw spanningsboog? Zit de climax op de juiste plek? Wijzig zo nodig je kader als je nog niet tevreden bent. 




Als je het leuk vindt, mag je je spanningsboog delen in de Facebookgroep. Ook naar je zoektocht zijn we heel benieuwd. Heb je iets aangepast? En waarom?
Deel gerust ook je worstelingen, je mede-cursisten kunnen een goede spiegel zijn in je vormingsproces. 

Tot morgen!


Lieve groet,
Sietske Scholten