Vandaag ga je schrappen in je eigen tekst. Ik vertelde je al eerder dat je in de schetsfase geen rekening hoeft te houden met het aantal woorden. Grote kans dat je verhaal nu dus meer dan duizend woorden telt. Als je werkt in WORD, dan staat er links onderin hoeveel woorden je tekst heeft. Mocht je werken in een tekstverwerken waarin geen woordenteller zit, dan zijn er talloze websites waar je je tekst in kunt plakken en binnen enkele secondes je tekst wordt geteld. Zoek op ‘word counter’ in Google en je vindt een gratis website die dat voor je doet, zoals deze: WORD COUNTER
Het terugbrengen van het aantal woorden in je tekst is een belangrijke stap in het proces. Als schrijver heb je in de schetsfase/eerste versie van je verhaal de woorden nodig om je verhaal helder en kloppend te krijgen. Je bent hierin nog op zoek naar de loop van je verhaal. Vaak staat er veel uitleg in, veel beschrijvingen. Sommige daarvan zullen nodig zijn om het verhaal te dragen en begrijpelijk te maken, maar er zal ongetwijfeld ook tekst in staan die weg kan. Als je een tweede versie van je verhaal opslaat onder een nieuwe naam (als versie 2 bijvoorbeeld), kun je altijd nog bij je tekst van je eerste versie. Dan is er niets definitief weg. Je kunt daarnaast ook een nieuw bestand maken met ‘nog te gebruiken mooie zinnen’. Zet daar zinnen of alinea’s in waarvan je het pijnlijk vindt om ze te schrappen. Misschien dat je zo de moed vindt om toch die hele mooie, maar niet noodzakelijke, zinnen/passages te schrappen. En later kan dit bestand altijd nog ter inspiratie dienen als je nadenkt over een nieuw te schrijven verhaal.
Probeer bij het schrappen zoveel mogelijk weg te halen wat niet noodzakelijk is. Ieder woord in je ShortThrill moet een bepaald doel dienen. Zonder dat woord mis je iets. Een handige manier om erachter te komen of iets belangrijk is, is door het eerst weg te halen en daarna je tekst te herlezen. Mis je het in je tekst? Dan zet je het weer terug. Mis je het niet? Dan was het woord/de zin overbodig. Het kan je helpen om je verhaal hardop voor te lezen. Je kunt het zelfs opnemen en dan afluisteren. Waar jij struikelt in het verhaal, doet de lezer dat waarschijnlijk ook. Ik lees mijn eigen verhalen ook hardop voor. Het grappige is dat ik soms iets anders lees dan wat er staat. Dan is het dus duidelijk dat ik daar in de tekst iets moet veranderen. Als je je verhaal hardop leest, springen er andere dingen naar voren die voor verbetering vatbaar zijn, dan wanneer je de tekst alleen maar leest. En op een gegeven moment word je ook blind voor wat je zelf geschreven hebt. Juist dan kan hardop voorlezen een goeie manier zijn om nog eens kritisch naar je ShortThrill te kijken.
Door het schrappen van de overbodige tekst wordt je tekst sterker, pakkender, puntiger, meer to the point. Soms gaat het alleen om het schrappen van een paar woorden, maar het kan ook zo zijn dat er hele pagina’s of zelfs hele scènes uit moeten. Dat is niet altijd makkelijk, want je kan erachter komen dat je mooiste zinnen geen enkel doel dienen en er dus uit moeten, au! Kill your darlings. Het kan zelfs zo zijn dat een heel personage uit de tekst moet vertrekken, omdat die er toch niet goed in blijkt te passen en het verhaal als het ware ontwricht. Sommige redactie is erg ingrijpend. Toch is het wel noodzakelijk om heel kritisch naar je tekst te kijken. De duizend woorden is uiteraard geen harde grens. Het is een indicatie. Die richtlijn zorgt ervoor dat je je tekst, nadat je deze onder de loep hebt genomen, op zult tillen naar een hoger kwaliteitsniveau.
OPDRACHT 17:
Kijk goed naar je eigen verhaal. We gaan het, zoals ik al zei, terugbrengen tot duizend woorden. Wees eerlijk: wat is overbodig en kan weg? Haal onnodige versterkingswoorden, zoals ‘heel’ en ‘erg’ weg. Haal alle bijvoeglijk naamwoorden weg. Heb je die echt nodig? Waar ben je te expliciet? Schrap te expliciete tekst en werk met suggesties. Dat maakt je verhaal veel spannender.
Succes met deze lastige klus! Tot morgen.
Lieve groet,
Sietske Scholten