Aangezien we een ShortThrill gaan schrijven, kiezen we ervoor om op zoek te gaan naar een spannend verhaal. Om het thrillerelement erin te verweven, gaan we ervoor zorgen dat de drijfveren van jouw personages zo belangrijk voor ze zijn, dat ze gaan over zaken van leven en dood. En, zoals ik vorige week al vertelde, ontstaat er een conflict als je de drijfveren van je personages tegengesteld maakt ten opzichte van elkaar.
Wees bij het bedenken niet bang voor clichés. Weet je dat er maar 36 dramaturgische situaties mogelijk zijn? Schroom niet om ze alle 36 rustig door te nemen of er gewoon één te kiezen. Je vindt de lijst hier. Het is onmogelijk om een originele situatie te bedenken, alles is namelijk al tig keer beschreven. Wat het verhaal uiteindelijk origineel zal maken, is hoe jíj het verhaal gaat vormgeven en beschrijven. Jouw woorden gaan het uniek maken. Dus maak het jezelf niet moeilijk. Kies voor wat jij interessant vindt, ook al zijn daar misschien al duizenden boeken over geschreven of films over gemaakt. Dat maakt niets uit.
Als het goed is, heb je tijdens de vorige les drie krantenberichten gevonden die op een bepaalde manier jouw aandacht hebben getrokken. Er is iets geweest in de foto of de tekst dat jou fascineerde, waardoor jij deze berichten hebt uitgekozen. Zelf heb ik de opdracht van ook uitgevoerd. Op de website van Telegraaf viel mijn oog op de kop: ‘Man valt van dak na huwelijksaanzoek’. Op de een of andere manier trok deze kop meteen mijn aandacht. Bij het artikel zat een filmpje en tekst, maar de kop bracht al zoveel in mij in beweging, dat het er niet meer toe deed wat de realiteit was geweest. Als schrijver heb je de vrijheid om enkel het element te gebruiken dat jij interessant vindt. Je mag zelf de antwoorden bedenken op de vragen die je jezelf stelt bij het element. En je kiest vooral dat wat jou het meest intrigeert, want daar zit de energie waarmee je je verhaal gaat uitwerken.
Dus ik vroeg mij af wat er gebeurd was. Wie is (of was) deze man? Deed hij het huwelijksaanzoek op het dak? Of deed hij eerst een huwelijksaanzoek en ging hij daarna het dak op? Wat deed hij daar? Waarom op het dak? Is hij gevallen, gesprongen, geduwd? Wat kan er gebeurd zijn? En wie is de man of vrouw met wie hij wilde trouwen? En zou diegene ja of nee gezegd hebben? Had de sprong/val te maken met wat er was geantwoord? Of was het een dom ongeluk na een romantisch moment?
Ik kies voor de volgende drijfveren voor mijn personages:
Personage 1:
De drijfveer van dit mannelijke personage is dat hij met zijn vriendin (personage 2) wil trouwen. Hij wil haar koste wat kost aan zich binden.
Personage 2:
Mijn tweede personage is de vrouw die hij (personage 1) ten huwelijk vraagt. Ze wil niet met hem trouwen, maar is bang voor hem.
Uit deze tegengestelde drijfveren kan eigenlijk niets anders voortkomen dan een conflict en dat is een goed beginpunt voor de uitwerking van mijn plot. Personage 1 zal geen ‘nee’ dulden en haar onderdrukken, waarop personage 2 zich uit de situatie zal moeten zien te redden.
Zelf vind ik het op dit punt in het proces heel fijn om met anderen te praten over mijn verhaalidee. Vriendinnen van mij praat ik de oren van het hoofd als ik met zo’n prematuur verhaal aan kom zetten. Ik leg ze in flarden de situatie uit. (Want er staat nog weinig vast.) Ook de vriendinnen stellen vragen over de personages of wijzen mij erop dat een drijfveer niet realistisch is. Een andere kijk op de zaak geeft mij altijd weer nieuwe input om het verder uit te diepen. Het schrijverschap hoeft niet heel solistisch te zijn, is mijn idee. Je kunt juist veel mensen betrekken bij het vormen van je verhaal. En de meeste mensen vinden het hartstikke leuk om creatief mee te denken.
OPDRACHT 7:
Kies uit jouw drie krantenberichten het bericht dat jou het meest fascineert. Bedenk minimaal twee personages die betrokken kunnen zijn bij de gebeurtenis in het krantenbericht dat jij hebt gekozen. Bedenk de drijfveren van je personages. Wat willen ze bereiken en welk conflict vloeit daaruit voort? Nogmaals: zorg dat de personages tegengestelde drijfveren hebben, anders ontstaat er geen conflict. En zorg dat de drijfveren echt heel belangrijk voor ze zijn. Laat ze gaan over leven en dood, zodat het een echte ShortThrill gaat worden.
Vind je het lastig om de drijfveren helder te krijgen? Deel het met de andere deelnemers in de Facebookgroep, zodat je al sparrend met anderen tot sterke drijfveren en een conflict komt. Je zult merken hoe leuk dat is!
Heel veel plezier en tot morgen.
Lieve groet,
Sietske Scholten