Zoals je gisteren hebt gemerkt, is het verhaal om de ShortThrill GEHEIM dus veel groter dan hoe het in de uiteindelijke versie is geworden. In een roman had het misschien gewerkt om alles te vertellen, maar in een kort verhaal is je ruimte beperkt en moet je een soort uitsnede maken. Je kiest een bepaald kader van plaats en tijd.
Bij het plaatsen van het kader voor de ShortThrill is het belangrijk om te kiezen voor één moment op je tijdlijn. Hierdoor ontstaat er eenheid van tijd en ruimte. We gaan niet springen in de tijd. Daar is te weinig tijd (of eigenlijk: woorden) voor. De lezer valt binnen in een verhaal dat al gaande is en kan slechts enkele minuten ‘meekijken’ in het verhaal. Welke minuten dat zijn, bepaal jij als schrijver.
Dat zoeken naar welk kader het meest geschikt is om je verhaal te vertellen, daar kan best wat tijd overheen gaan. Soms heb je je verhaal af en denk je ineens: nee, het moet toch anders. En dan kan je dus weer opnieuw beginnen. Dat is onderdeel van het schrijfproces. Je zoekt als schrijver naar de manier waarop je verhaal het sterkst naar voren komt. In mijn eerste versie van GEHEIM bijvoorbeeld koos ik ervoor dat Miranda naar de slagerij kwam en Job zag hangen aan de vleeshaken, terwijl Sander bezig was met de voorbereiding van de slacht. Na die eerste versie vond ik het toch te luguber. Juist de psychologische spanning vind ik interessant in een verhaal en ik verras mijn lezers graag met een plotwending. In die eerste versie miste dat, want het was direct al duidelijk dat Sander Job had vermoord. Uiteindelijk bedacht ik dus, zoals je hebt kunnen lezen, dat mijn verhaal het sterkst zou zijn als de moord al was gepleegd. De slacht had al plaatsgevonden voor het verhaal begon, waardoor ik dat feit voor de lezer kon verstoppen. Ik liet Miranda tevergeefs op Job zitten wachten en gaf haar een schuldgevoel mee omdat ze Sander had bedrogen en hem zou gaan verlaten. Op die manier kon ik de lezer op het verkeerde spoor zetten en een verrassende wending aan het verhaal geven, wat het veel interessanter maakte. Maar voor ik dat had bedacht, was er dus wel al een heel denk- en schrijfproces aan vooraf gegaan.
OPDRACHT 5:
Ik koos voor dit kader, maar er zijn nog veel meer (geschikte) kaders mogelijk rondom de tijdlijn van de ShortThrill GEHEIM. Bekijk de tijdlijn die je gisteren hebt gemaakt en kies een nieuw kader. Misschien kies je het moment dat Miranda en Job hun afspraak maken om nu eindelijk voor elkaar te kiezen. Of het moment dat Sander achter de affaire komt en Job opwacht. Of je kiest het moment na het avondeten, als Miranda ontdekt dat Sander Job heeft vermoord. Of misschien kies je een heel ander kader in jouw tijdlijn.
Volg vervolgens de volgende stappen:
Stap 1: Beantwoord voor jezelf deze vragen:
Wie: Welke personages zitten er in de scène in jouw kader?
Wat: Wat gebeurt er in de scène?
Waar: Waar speelt de scène zich af?
Wanneer: Wanneer speelt de scène zich af?
Waarom: Waarom gebeurt hetgeen er in de scène gebeurt?
Hoe: Hoe doen de personages wat ze doen?
Stap 2:
Bepaal zo duidelijk mogelijk de drijfveren van de personages.
Bepaal het conflict dat zich afspeelt tussen de personages.
Stap 3:
Omschrijf het plot van de scène in zo min mogelijk zinnen.
Stap 4:
Schrijf deze scène uit. (Maak je nog niet druk om de kwaliteit van je scène of je schrijven. Deze opdracht is een oefening in het bepalen van je kader. Koppel geen waarde aan de kwaliteit, maar geniet lekker van het bedenken en het schrijven.)
Deel, als je dat wilt, jouw scène in het door jou gekozen kader in de Facebookgroep. Reageren op de scène van een ander mag alleen op basis van het kader. Niet op kwaliteit, omdat dat nu nog niet de opdracht is. Zorg ervoor dat je reactie/feedback positief geformuleerd en opbouwend is. Zo kunnen we elkaar verder helpen en elkaar versterken in ons schrijfproces.
Veel plezier, fijn weekend en tot maandag!
Lieve groet,
Sietske Scholten