logo sietske scholten zwarte letters.png

Kader

.

Het kan best wat tijd kosten om te zoeken welk kader het meest geschikt is om je verhaal te vertellen. Soms heb je je verhaal af en denk je ineens: nee, het moet toch anders. En dan kan je dus weer opnieuw beginnen. Dat is onderdeel van het schrijfproces. Je zoekt als schrijver naar de manier waarop je verhaal het sterkst naar voren komt. In mijn eerste versie van GEHEIM bijvoorbeeld, koos ik ervoor dat Miranda naar de slagerij kwam en Job zag hangen aan de vleeshaken, terwijl Sander bezig was met de voorbereiding van de slacht. Na die eerste versie vond ik het toch te luguber. Juist de psychologische spanning vind ik interessant in een verhaal en ik verras mijn lezers graag met een plotwending. In die eerste versie ontbrak dat, want het was direct al duidelijk dat Sander Job had vermoord. Uiteindelijk bedacht ik dus, zoals je hebt kunnen lezen, dat mij verhaal het sterkst werd als de moord al was gepleegd. De slacht had al plaatsgevonden voor het verhaal begon, waardoor ik dat feit voor de lezer kon verstoppen. Ik koos ervoor om het verhaal te laten starten tijdens het eten van de worst. Miranda wacht op Job en wil (voorgoed) vertrekken.

Ik liet Miranda tevergeefs op Job zitten wachten en gaf haar een schuldgevoel mee omdat ze Sander had bedrogen en hem zou gaan verlaten. Op die manier kon ik de lezer op het verkeerde spoor zetten en een verrassende wending aan het verhaal geven, wat het veel interessanter maakte. Het eindigt als Sander suggestief aangeeft dat Job in de vorm van worst op Miranda haar bord ligt. Voor ik dit kader had bedacht, was er dus wel al een heel denk- en schrijfproces aan voorafgegaan.

.

omslag FB 2023 kopiëren