.
In een kort verhaal heb je natuurlijk veel minder woorden tot je beschikking dan in een complete thriller of roman, dus is er minder mogelijkheid om je personages een ontwikkeling te laten doormaken. Het is daarom onvermijdelijk dat een verhaalpersonage minder diepgang heeft dan een romanpersonage. Dat is niet erg. Een lezer van een kort verhaal gaat ook met an- dere verwachtingen een verhaal in dan wanneer hij/zij een boek uit de kast trekt.
Maar als personages zich niet of in elk geval minder ontwikkelen in een kort verhaal, dan moet er wel iets anders met de personages gebeuren om het verhaal interessant te maken voor een lezer. Ze moeten iets heel graag willen. Zo graag, dat dat ver- langen alles overheerst. Dat wat je personages willen, noemen we drijfveren. De drijfveren kun je omschrijven als het verlangen van je personage.
Wat wil je personage? En dan heb ik het niet over welke kleding je personage vanavond aan wil naar het feest, of wat hij of zij op zijn of haar boterham wil. Het gaat om een diep wezenlijk verlangen. Je personages moeten iets belangrijks willen, anders komen ze niet in beweging. Juist omdat je personages iets willen of per se niet willen, ontstaat er een verhaal. Alles begint met een verlangen.
.