.
Nu jouw ShortThrill langzaam maar zeker richting zijn definitieve vorm gaat, is het goed om je de vraag te stellen wat je met je verhaal wilt vertellen. Waar draait het om? Wat wil je de lezer meegeven? En waarom is dit thema voor jou als schrijver belangrijk?
Als je ShortThrill meer in zich heeft dan alleen het verhaal dat aan de oppervlakte ligt, dan heeft het diepgang. Diepgang in een verhaal wil zeggen dat er meerdere lagen zijn. Je hebt de handelingen in het verhaal, die vormen de eerste, meest duidelijke laag. Het is de laag die er feitelijk is. Je kunt het als lezer observeren. Het verhaal wordt pas echt interessant door de verhaallagen die eronder liggen. Gelaagdheid dus. Je stopt als schrijver meerdere lagen in een verhaal en niet iedere laag zal door iedere lezer worden opgepikt. Dat geeft niet. Al die verhaallijnen grijpen in elkaar, als een soort vlechtwerk, en maken het verhaal tot meer dan een simpele vertelling waarin bijvoorbeeld een moord is gepleegd die aan het eind van het verhaal is opgelost. Het thema dat onder het verhaal ligt, geeft je verhaal echt inhoud. Stel dat je verhaal draait om goed en slecht. Een slachtoffer en een dader. Heel zwart/wit. Een manier om voor diepgang in je verhaal te zorgen, is door je personages diepgang te geven. Je geeft de dader bijvoorbeeld ook wat goede eigenschappen en het slachtoffer wat vervelende trekjes. Je diept je personages daarmee verder uit, waardoor ze menselijker worden. Onder die buitenste, zichtbare laag kan een laag liggen waarin alles ineens anders is dan in eerste instantie lijkt. De dader blijkt bijvoorbeeld een heel goede reden te hebben voor de moord, en het slachtoffer blijkt de eigenlijke slechterik van het verhaal. Zo’n plotwending zet alles op losse schroeven en maakt een verhaal dat op het eerste oog misschien rechtlijnig leek, inhoudelijk interessant.
.