Thuis draait Birgit de voordeur op slot en ze hangt haar jas over de kapstok. Nu begrijpt ze Nova’s noodzaak van een tweede telefoon. Sinds de stream liep, had Birgit haar telefoon niet meer als zodanig kunnen gebruiken. De inkomende telefoontjes had ze geblokkeerd om de stream niet te verstoren en de berichten waren ongezien binnengekomen. Met de lege telefoon, vastgeklemd aan het statief in haar hand, gaat ze haar woonkamer binnen en ze drukt het licht aan. Nova had altijd een oplader en meerdere powerbanks bij zich gehad om haar streamtelefoon van een volle accu te voorzien. Met haar tweede telefoon hield ze haar communicatie open. Waar was Birgits oude telefoon, vraagt ze zich af. Eén voor één opent ze de lades van de kast in de woonkamer op zoek naar haar oude telefoon. Tussen de snoeren waarvan ze niet meer weet bij welk apparaat ze horen, vindt ze de smartphone die ze tot vorig jaar heeft gebruikt. Ze zoekt een snoer met de juiste aansluiting en met de twee telefoons en het snoer, loopt ze in de richting van de bank, zodat ze de stream zo snel mogelijk weer kan starten. In het voorbijgaan drukt ze op de knop van de afstandsbediening die op de salontafel ligt. Op de televisie verschijnt de presentatrice van het shownieuws, terwijl Birgit over de armleuning van de bank naar het snoer grijpt van haar nieuwe telefoon. Beide telefoons sluit ze aan op het netstroom en starend naar de zwarte schermen van haar telefoons ziet ze binnen enkele secondes haar nieuwe telefoon opnieuw opstarten. De meldingen stromen binnen zodra haar telefoon zich ontgrendelt. Met een schok ziet Birgit tussen alle gemiste oproepen het nummer staan van René, de directeur van de school waar ze werkt, ziet staan. Welke dag is het vandaag, vraagt ze zich af. Minuten, uren, dagdelen, dagen? Sinds gisteravond is de tijd zijn structuur compleet verloren. Alles lijkt te zijn samengevloeid tot één stroperige massa onder de noemer tijd. Nog maar een paar dagen geleden draaide ze haar klas zoals altijd. Moeiteloos. Ze genoot van de kinderen. Van de gezelligheid met haar collega’s en de gesprekjes op het schoolplein met de ouders. Haar laatste werkdag lijkt een eeuwigheid geleden en ze moet er niet aan denken om nu voor de klas te staan. Er bestaat niets meer naast de zoektocht naar Nova. Birgit drukt op het nummer van René en vertwijfeld houdt ze de telefoon tegen haar oor. Aan de andere kant van de lijn wordt er direct opgenomen.
‘Birgit!’ roept René uit. ‘Hoe gaat het met je?’
‘Welke dag is het vandaag?’ vraagt Birgit verward. Op haar schoot start haar oude telefoon zich op.
‘Vloggen is uit. Streamen is in,’ zegt de shownieuwspresentatrice op de televisie en met de telefoon aan haar oor kijkt Birgit op.
‘Het is zondag,’ antwoordt René begripvol. ‘Weet je al iets?’
‘Nova startte de trend enkele jaren geleden,’ gaat op televisie de presentatrice verder. ‘Nu zij gisteravond op mysterieuze wijze is verdwenen en haar zaak wereldwijde bekendheid krijgt, proberen velen in de voetsporen van Nova te treden door hun dag te streamen.’
‘Ik ben bang dat ik morgen niet kan werken, Rene.’
‘Natuurlijk ga je morgen niet werken. Ik heb al vervanging geregeld voor in ieder geval deze week. Afhankelijk van hoe alles zich verder ontwikkelt, kijken we later wel verder.’
‘En de overdracht naar mijn vervanger dan? En de kinderen? Ze weten nog van niets. Wat vertel je ze? Ze zijn nog zo klein.’
‘Maak je daarover geen zorgen. Richt jij je op Nova. En op jezelf. Hoe is het nu met je?’
De presentatrice op televisie lacht om een opmerking van één van de gastsprekers waarvan Birgit het gezicht, maar niet de naam kent. Met een half oor probeert ze te volgen wat op televisie wordt gezegd.
‘Het aantal langdurige lives is de lucht ingevlogen volgens het social media platform. Nova’s moeder heeft sinds vanmiddag het stokje van haar dochter overgenomen.’
Beelden van zichzelf ziet Birgit in een rap tempo voorbijkomen. Alle spraakmakende highlights van de middag zijn achter elkaar gemonteerd en voorzien van meeslepende achtergrondmuziek om het drama groot aan te zetten. Geschrokken blijft Birgit kijken naar de televisie waar delen van het gesprek met rechercheur Alvarez worden getoond. Ze ziet zichzelf huilen, met haar handen voor haar gezicht, zittend op het logeerbed. Ze ziet Jon die een arm om haar heen slaat en vlug bij haar wegspringt, alsof hij zich aan haar heeft gebrand. Het lijkt wel een aflevering van een soapserie, denkt Birgit perplex. De muziek zwelt dramatisch aan en ziet zichzelf instorten tijdens de persconferentie, nadat ze had gesproken. Ze ziet zichzelf liggen op de bank, terwijl rechercheur Alvarez haar aanspreekt over de stream. Ze ziet haar gezicht, ingezoomd, als ze slaapt. Ze hoort de knallende conversatie die ze had met Boris vlak voor ze hem de deur uitzette. Ze wist vanmiddag aan de kijkcijfers dat er mensen meekeken, maar nu ze de beelden ziet, dringt het tot haar door dat ze de omvang compleet heeft onderschat. Haar privésituatie is gemeengoed geworden. Ze was niet alleen in de logeerkamer met rechercheur Alvarez, of met Jon, de hele wereld was in die kamer aanwezig via haar telefoon. Door de beelden ziet ze nu het perspectief van de kijker. Niet alleen de kijker van de stream op social media, maar ook de kijker van het shownieuws en van werkelijk iedereen die de beelden op wat voor manier dan ook wil tentoonspreiden. Ze heeft er geen enkele controle over, beseft ze.
‘Birgit?’ vraagt Rene.
‘Sorry, ik moet ophangen,’ zegt ze en ze drukt het gesprek weg.
‘Op social media wordt hevig gespeculeerd over de reden van Nova’s verdwijning. We weten inmiddels dat Nova kampt met verslavingsproblematiek en grote geldproblemen heeft. Dachten we alles te weten over Nova die deed voorkomen dat ze haar leven puur en transparant filmde, blijkt ze een grote show te hebben neergezet. Hoe is dit mogelijk?’
‘Niets is wat het lijkt, hè. Dat blijkt maar weer,’ zegt de gastspreker.
‘Maar wat denk jij dan dat er aan de hand is?’ vraagt de presentatrice met glimmende ogen.
‘Ik heb voor de uitzending een poll gehouden op social media en weet je dat de grootste groep denkt dat ze stiekem in een verslavingskliniek zit om af te kicken?’
‘Dat zou mij niets verbazen,’ schatert de presentatrice het uit. Birgit schiet naar voren en grijpt de afstandsbediening om de televisie uit te zetten. Het is niet waar, denkt Birgit boos. Dit is niet wat er vanmiddag is gezegd. De beelden geven dat duidelijk weer. Ze luisteren niet goed. Ze gaan met het verhaal aan de haal. Het wordt opgeblazen, helemaal uit zijn verband getrokken en neergezet als sensationeel geroddel. Toon respect. Dit gaat om een verdwenen jonge vrouw. Over een mens. Dit gaat om Nova, denkt Birgit en de tranen springen in haar ogen. Wat moet ze nu? Het publiek zou hen toch helpen, had Jon gezegd. Wat heeft ze aan de stream als het tegen hen wordt gebruikt? Zo kan ze hem niet opstarten. Ze moet Jon spreken, besluit ze.
Als in DE JACHT OP NOVA de negenenveertigjarige Birgit op social media haar beroemde dochter Nova live overmeesterd ziet worden door een insluiper, bedenkt ze zich geen moment. Ze schakelt de politie in en springt in de auto op weg naar de villa van Nova. Maar aangekomen op het plaats delict hoort Birgit dat de insluiper dood is aangetroffen, maar van Nova ieder spoor ontbreekt. Gefrustreerd door de nauwelijks vorderende ontwikkelingen van de recherche in de dagen erna en zwaar ongerust om het welzijn van Nova start Birgit haar eigen onderzoek. Maar hoe dieper ze graaft, hoe meer vragen er opdoemen en hoe meer ze merkt dat ze wordt tegengewerkt in haar zoektocht. Wie heeft er belang bij de verdwijning van Nova? Wat is er precies gebeurd? En lukt het Birgit om haar dochter terug te vinden voor het te laat is?
Sietske Scholten haar boeken eerst blogt? Lezers kunnen als het ware over haar schouder meelezen, terwijl ze het boek schrijft. Iedere werkdag ontvangen de lezers een nieuwe hoofdstuk en zitten vervolgens 24 uur in spanning te wachten op hoe het verder zal gaan. In een besloten Facebookgroep hebben de lezers contact met elkaar en wordt er druk overlegd over de personages, de ontwikkelingen in het verhaal en ze sparren over hoe het zal gaan aflopen. Sietske hoeft dus niet maandenlang solistisch te werken aan haar boek. Tijdens het schrijven kan ze haar verhaal al uittesten op publiek en snel bijsturen als het nodig is. Druk op de knop en lees meer over hoe dit blogroman-concept is ontstaat: